Jaarcijfers 2014 Oranjewoud N.V.
Teleurstellend jaar als gevolg van toegenomen verliezen op projecten Ondertunneling A2 Maastricht en A15 Maasvlakte-Vaanplein
- Netto omzet duidelijk gestegen met 9% naar € 2.136,8 miljoen (2013: € 1.962,1)
- Operationeel resultaat (Ebitda) met ruim 60% gedaald naar € 16,3 miljoen (2013: € 44,6 miljoen)
- Goede operationele resultaten in de segmenten advies- en ingenieursdiensten (€25,8 miljoen) en railsystemen (€ 37,7 miljoen)
- Nettowinst na belasting fors gedaald naar € 25,1 miljoen negatief (2013: € 12,6 miljoen negatief)
- De daling van de nettowinst mede als gevolg van:
- Aanvullende projectvoorzieningen ter grootte van € 61 miljoen in het segment Civiele infrastructuur, waarvan € 33 miljoen voor het project Maasvlakte Vaanplein-A15 en € 16 miljoen voor het project Ondertunneling A2 Maastricht.
- Reorganisatiekosten, afvloeiingskosten en integratiekosten (met name de integratie van de overgenomen railactiviteiten van Balfour Beatty in Scandinavië) in de segmenten Railsystemen, Civiele infrastructuur en Techniek en gebouwen ter grootte van € 15 miljoen
- Balansverlenging van € 149 miljoen als gevolg van inconsolidatie van de overgenomen railactiviteiten van Balfour Beatty in Scandinavië en het metro project in Riyad.
- Solvabiliteit sterk gedaald naar 14,1% (2013: 18,7), mede door balansverlenging
- Orderportefeuille fractioneel gedaald naar € 3.217,4 miljoen (2013: € 3.271,1 miljoen)
- Geen dividend over 2014